Trender, innovation och förändringsfokus i Tällberg

Trender, innovation och förändringsfokus i Tällberg!

Hej på er!

Fredag och nytt blogginlägg. Den här vecka hade vi traineer en himla trevlig och lyxig start på arbetsveckan. Vi var nämligen iväg på utbildningsmodul med HAP i Tällberg i Dalarna. Temat för den här träffen var trender, innovation och förändring ur ett kundfokus. Vi gästades av två olika föreläsare, Per Kristensson och Klas Hallberg. Per har ju faktiskt en koppling till oss då han är styrelseledamot för NWT Gruppen. Så det var väldigt kul att ta del av hans föreläsning i och med att han har sån insikt i vår verksamhet.  Utöver vår koppling med Per hade även han en koppling till Klas, de har nämligen skrivit en bok tillsammans – I kundens skor. Den boken handlar just om ett kundperspektiv och hur företag bör förhålla sig till detta. Denna bok fick vi alla utskickade till oss innan modulen så att vi kunde läsa igenom några kapitel.  Men nu får vi nog börja från början… 

Tidig måndagsmorgon

Som ni förstår blev det en tidig morgon.. tre timmars körning och vi ville givetvis vara uppe på plats tills morgonfikat som började 9:30. Klockan 06:20 var alla upphämtade och klara och vi styrde bilen mot Dalarna. Resan gick finfint trots skumpig väg i delvis snöstorm men vi mötes av en mysig anläggning med anor från tidigt 1800-tal. Titta bara här! Väl på plats var det kul att träffa hela gänget igen och vi var redo att börja dagen.  

Modeller, GAP och kundresor

Måndagen gästades vi alltså av Per Kristensson. Per är psykologiprofessor och jobbar som föreståndare för CTF i Karlstad och arbetar med frågor kring tjänsteinnovation och kundupplevelser. På senare tid har han synts en del i media där han fått frågor om hur man ska få människor att följa restriktioner och rekommendationer. Han pratade om att det är väldigt vanligt att företag endast fokuserar på sina egna produkter. Exempelvis hur de ska användas, vad de är till för och vilket värde de skapar – när de istället borde utgå ifrån kunden. Företag kommer aldrig bli lönsamma om de inte utgår från det värde som skapas när kunden använder tjänsten/produkten. För applicera det i praktiken fick vi öva med olika modeller med vårt företag i fokus. Bland annat lärde vi oss om The value proposition canvas, Kano-modellen, Gap-analys, Customer journey WS, ABC means-end chain och Blue Ocean strategy canvas. Det är solklart vad det innebär va?  

Vi lovar att vi inte ska återberätta alla, men vi tänkte att vi förklarar två olika. Nämligen BOS canvas och the Value Proposition canvas.  

Blue Ocean Strategy Canvas

BOS innebär egentligen att identifiera konkurrenters strategier kring olika produkter eller tjänster, men istället för att härma dessa skapar man en annan som skiljer sig åt. Låt säga att två olika företag har liknande produkter. Företag B har identifierat företag A försäljningsstrategi. A kanske säljer sina produkter till lågt pris, får dock tillämpa längre leveranstid för att hålla ner kostnader och riktar sig till en ung målgrupp. Företag B riktar sig också till en ung målgrupp men istället för att försöka skapa ett ännu lägre pris och försöka ta marknadsandelar på samma sätt skapar B en annan försäljningsstrategi som förhoppningsvis passar en annan del av marknaden och får därmed minde konkurrens. Det gäller att ha bra insikt i olika företags strategiarbete för att kunna göra denna typ av analys, men en nyttig övning för att lära sig att tänka annorlunda snarare än att bara härma andra.  

Value Proposition Canvas

Denna modell gick ut på att kolla om kunders önskade värde faktiskt matchade det värde som ett företagsprodukter kunde skapa. En skulle identifiera ett företags produkter och tjänster, vilka värden dessa medförde och vilka “problem” som de kunde lösa. MEN här var det viktigt att inte börja utifrån företagets perspektiv, utan hos kunden. Vilka “jobb” ville kunden ha utförda genom att söka efter en vara eller en tjänst? Vilka fördelar fanns det med dessa jobb och vilka problem fanns det kring dessa? Efter att ha kartlagt kundens perspektiv skulle en gå över till företagssidan och se om de produkter och tjänster som företaget erbjöd faktiskt löste jobben som kunderna ville ha utförda och skapade en magic match eller om företaget faktiskt borde tänka om gällande sina produkter. Vi fick testa att applicera detta på NWT och det var svårare än det verkade. En ville verkligen utgå från vilka produkter som vi erbjuder och tänkte att “äsch kunderna får ju anpassa sig utefter det som vi erbjuder” men då tappar en ju det berömda kundfokuset…svårt men kul!  

Efter en hel dag med föreläsningar var vi trötta men nöjda och något mer kunniga inom kundfokusmodellsverktyg!  

Kvällens middag & trevligheter

Dagen avslutades på sedvanligt vis vid det här laget med fri lek fram till middagen klockan 19. Några valde att besöka spaavdelningen medans andra tog en vilopaus för att återhämta sig inför kvällen. Med tanke på snöstormen som yrde utanför var någon utforskning av byn inte aktuell tyvärr. Vi fick istället försöka visualisera de vyer som hägrade där någonstans bakom dimman. Middagarna har på något egendomligt vis alltid en förmåga att överträffa de tidigare – kanske har man kort minne, men den här gången var heller inget undantag.  

Sedan bytte vi ut modeller mot TP

Som tur för oss fanns det ett Travel Pursuit, som vi kunde underhålla oss med efter middagen. Ett saknat inslag sedan träffen vi hade i Grythyttan i höstas. Vi kan därmed återigen bekräfta att med tillräckligt mycket vilja, så är det möjligt att spela TP med mer än 15 deltagare…

Avslutande ord

Det här blev ett långt inlägg så vi avslutar det här. Nästa fredag berättar vi om dag 2 som var tillsammans med den fantastiskt underhållande Klas Hallberg!

/Lisa, Robin, Maria och Alexander