Dag 2 – trender, innovation och förändringsfokus

Dag 2 – trender, innovation och förändringsfokus

Denna dag spenderade vi lyssnandes till den energiska och glada Klas Hallberg. Ämnena för dagen berörde kundvärden, att kunna ställa sig själv i andras skor och ”beginners mind”. För mig som jobbar med extern kommunikation och marknadsföring var detta särskilt intressant.

Att kunna fokusera på ”värdekatalogen” i stället för ”produktkatalogen” – som Klas benämnde det – är oerhört viktigt, men ibland svårt för oss som marknadsför en produkt eller en tjänst att göra. Det är lätt att hamna i ”produktkatalogen”. Jag har själv vid flera tillfällen skrivit ungefär så här i marknadsföringsmaterial:

”med en plusprenumeration får du tillgång till ___ och ___ osv”.

Visst måste vi förklara på ett eller annat vis vad man faktiskt betalar för, men det behöver inte vara det vi primärt ”säljer”. Det vi säljer kan i stället till exempel vara allmänbildning, samtalsämnen, läsupplevelser eller pålitlig och snabb information.

Efter att ha tjötat om kundvärden på förmiddagen tog vi lunch, vi fick friterad kyckling med klyftpotatis, görgött! På eftermiddagen pratade vi mer om Beginners mind. Det är helt enkelt precis vad det heter, en nybörjares tankesätt. Ungefär som Pippis inställning, ”detta har jag aldrig provat förut, så det klarar jag helt säkert”. Vi diskuterade vad det kan vara för något och om vi själva har något område där vi själva kan applicera ett ”beginners mind”.

I arbetet kan jag för egen del ofta anpassa ett beginners mind på olika sätt när jag jobbar med grafisk formgivning eller copywriting. Vi har såklart vissa ramar att hålla oss inom, men man kan alltid utveckla hur man använder sin kommunikation.  

Vi pratade även mycket om vikten av att kunna bibehålla ett kritiskt tankesätt i sin roll, och inte fastna för mycket i gamla rutiner. Att inte vara rädd för att ställa frågor som ”varför gör vi så här?” eller ”borde vi kunna göra detta annorlunda?” är viktigt, särskilt för oss som är nya i våra organisationer, då vi har ett nytt och annorlunda perspektiv på mycket.

Nästa modul är inte förrän midsommarveckan, men det lär garanterat gå väldigt fort även fram till den. Ses då!

Ja precis, fridens!

Robin