Så övervinner du ”reklamtrötthet”
I en digital värld blir det allt svårare att nå igenom mediebruset. Native eller content marketing som det också kallas är ett effektivt verktyg när du vill få resultat på din marknadsföring. Vi berättar hur du gör det.

Vad innebär begreppet?
Nativeannonsering är en annonsform där ni som företag förmedlar ert budskap i berättelseform. Native är alltid betalt utrymme och innehållet är markerat som annons med företaget som avsändare. Innehållet av nativeartikeln följer samma beteende som resterande innehåll på nyhetssajten och upplevs som en naturlig del av sajten.
Ta dig förbi den mänskliga AdBlockern!
I dagens informationssamhälle finns en mättnad på reklam hos många konsumenter. Utöver att konsumenter själva kan välja bort exempelvis direktreklam, mail eller sms finns det även mentala blockers. Det gäller således att försöka skapa marknadsföring som sticker ut ur mängden, frågan är dock hur?
Faktorerna VEM som säger något, HUR det paketeras och VAR det publiceras har blivit allt viktigare. Nativeannonser är ett exempel på marknadsföring där dessa faktorer noga vägts in och resulterat i en allt mer populär marknadsföringsmetod. Den största fördelen är att nativeartiklar syns tillsammans med övriga artiklar på en nyhetssajt som kunden själv valt att besöka. Detta gör att nativeartikeln inte uppfattas som reklam utan som en möjlighet till upplysning och vägledning för kunden. Det blir en så kallad pull-strategi.
Pull-strategi
Pull-strategi innebär att du delger konsumenterna den information du vill berätta och fokuserar på innehållet och leveransen av denna information. Helt enkelt att du ”drar” konsumenten mot varumärket. En push-strategi å andra sidan handlar om att exponera konsumenten för varumärket. Båda metoder är rätt och nödvändiga att använda, dock missar många att mixa båda strategier i sin marknadsföring.
Att jobba med en pull-strategi såsom native är ett smart sätt att skapa förtroende hos kunden. Fokus blir på att bygga relation med kunden och förmedla ett budskap. Detta gör att kunden tar till sig företagets produkter eller tjänster på ett annat sätt utan att tänka på det som reklam.
Hur kommer det sig?
Varför har begreppet influencers vuxit? Jo, för i konsumentens värld, trots en tydlig annonsmärkning, ger en influencer ”objektiva” råd eller tips om olika produkter. På samma sätt fungerar en nativeartikel. Ni som företag får en plattform att lyfta olika fördelar med er produkt eller tjänst. Kunden får känslan av att det är dennes egna val att motta information från ert företag och kommer därav med största sannolikhet att välja er vid nästa köp.
Att tänka på när du skapar din native!
Skapa en intressant vinkel. Likt en vanlig artikel behövs en story eller en unik vinkel som gör nativeartikeln värd att läsa. Det kan vara något som berör och skapar känslor hos mottagaren exempelvis glädje eller upplysning, eller så kan texten förklara eller utbilda läsaren i ett ämne. Artikeln bör även skrivas riktad till en mottagare eller målgrupp. Skrivs en artikel alltför informativt och brett blir den sällan viral eller särskilt intressant. Så våga tänk utifrån och in istället för att ”det här borde vi berätta”.
Bilder är också en viktig del av en nativeartikel. När en konsument väljer att klicka in på en artikel handlar det inte endast om rubriken, ögat faller gärna på bilder. Var därför noga när ni väljer bilder och våga testa lite olika under kampanjens gång. Olika bilder kan locka olika målgrupper men tänk dock på att bilden skall gå att koppla till artikeln så att text och bild tillsammans bygger en story.
Till sist kan vi inte nog påpeka tyngden i att noggrant fundera över vid vilka tillfällen ni kommer i kontakt med kunderna, eller tvärtom, inte kommer i kontakt med kunderna men önskar göra det. Olika tillfällen kräver olika typer av marknadsföring och en god strategi är viktigt. NWT finns alltid tillgängliga om ni behöver rådgivning och eller önskar ett brett utbud av kanaler att välja mellan.