Internkommunikation

Den som inte får information har ingen möjlighet att känna ansvar

Hej,  

Sitter just nu på hemmakontoret och får solen rakt i ögonen – det börjar bli vår!  

Vad har hänt sedan sist? Mycket, men kanske det mest utmärkande är att vi är placerade på våra hemmakontor. Tror att vi alla är överens om att det finns både för och nackdelar med att jobba hemifrån men något som jag verkligen har insett att jag värnar om när jag inte är på plats är information. Jag har tidigare hört citatet ”Den som får information kan inte undvika att ta ansvar, den som inte får information har ingen möjlighet att känna ansvar” och jag skulle inte kunna säga det på något bättre sätt. Information ger en vi-känsla trots att en inte är fysiskt tillsammans och det leder mig in på vilken typ av interkommunikation som vi har på NWT.  

NWTs vardag har faktiskt varit att jobba på vi-känslan på distans även innan pandemin då vi har 16 lokala mediehus på olika orter i Värmland, Dalsland och Skaraborg samt olika dotterbolag inom olika typer av verksamheter som ändå verkar under samma varumärke. Alla måste få ta del av samma information och vid samma tidspunk, annars leder det lätt till förvirring och helt enkelt till misskommunikation. Så hur jobbar vi med informationsspridning då?  

Generellt via två aktiviteter som sker på veckobasis, ett internt veckobrev och via en digitalt sänd presentation som kallas 15 kl 15.  

Det interna veckobrevet kom till i samband med beslutet om att genomföra NWT2026 . Detta som en del av att på ett effektivt sett få ut aktuell information kring de förändringar och händelser som var på gång tvärs genom hela organisationen. Ansvarig för veckobrevet är Sara Novak som även är leveransansvarig för det förändringsarbete som sker i samband med NWT2026. Tillsammans med en arbetsgrupp samlas aktuell information in, texter formuleras, visuella bilder väljs och korrekturläsning genomförs i grupp. Det är hektiska chattkonversationer som sker innan ett utskick görs med förslag om förbättringar och synpunkter fram och tillbaka. Det gäller att hitta en tillräckligt lättsam ton för att medarbetare ska vilja läsa hela brevet men samtidigt ge givande information som rör alla och känns matnyttigt.  

Som ett komplement till en skriftlig informationsspridning använder vi oss även utav en digitalt sänd presentation varje torsdag kl 15 som får inte får vara längre än 15 minuter. Detta för att enkelt möjliggöra att alla ska känna att en har tid att delta. Här presenterar medarbetare inom koncernen olika händelser eller aktiviteter som är pågående eller har hänt, allt från att en artikel har vunnit ett pris till koncernens månadsresultat. De olika presentationerna kommer från koncernens alla olika verksamheter och skapar därmed en inblick och förståelse för någon annans arbetsvardag.   

Jag tycker att vi använder oss utav en bra strategi att sprida information på, både via text och ljud+bild. Den möjliggör att alla medarbetare kan komma till tals och genom dess lättillgänglighet får alla en möjlighet att känna ansvar.  

Vilka synpunkter har du på interkommunikation och om du jobbar på ett annat företag – hur arbetar ni med det?  

Trevlig helg när den väl kommer, jag är taggad på nästa vecka för då är det äntligen dags för nästa utbildningsmodul med Higher ambition!! Vi hörs mer då! 

/Maria