Trendspaning 2023

Våga med stil

Under hösten har vi haft i uppdrag att spana in trender inför 2023. Vi kan nu konstatera att smakfull djärvhet, kraftfulla basfärger och asymmetriska former är något som sammanfattar 2023 grafiska trender i helhet. Fräcka neonfärger fasas ut och ersätts av mer stilrena juvelfärger som lavendel, apelsin, skogsgrönt och persika.

Typografi och illustrationer

Djärvheten ser vi bland annat inom typografin där livliga nostalgiska och uttrycksfulla bokstäver ger en unik personlighet till varumärken som vill sticka ut. Vilket vi kan se när det kommer till både färg och form.

För den mer stilrena designen ser vi att Sans seriffer återkommer och ersätter serifftypsnitten som länge dominerat världen. Sans seriffer, gärna i Bold och versaler. De ger inte bara en ren och minimalistisk stil för varumärke, de förbättrar även läsbarheten och tillgängligheten på appar och webbplatser. Svängda seriffers är nästa steg från seriffs, det kombinerar det stilrena hos sans serifs med den knäppa karaktären av seriffstilar.

Illustrationerna förväntas få hårdare konkurrens av fotografier, fler förväntas att blanda illustrationer och 3D-grafik i fotografiska miljöer. Vilket skapar ett surrealistiskt eller lekfullt resultat.

Omvärlden och design

Efter pandemi, klimatförändringar och stigande inflation söker nu konsumenter aktivt efter hållbara, helelektriska eller tekniskt innovativa produkter som är miljö- och teknikmedvetna. Vi kommer därför få se mer av futuristisk design och sci-fi-logotyper. Skoda och KIA är två bilmärken som nyss gjort om sina logotyper och visar ett tydligt exempel på futuristisk design.