Modul 5: Trender, innovation & förändring

Hallå hallå! I slutet av april var det dags för näst sista Higher Ambition-träffen och temat denna gång var trender, innovation och förändring. Denna gång var det även dags för oss att lämna Värmland och bege oss mot Tällbergsgården i Dalarna.

Dag 1

Efter en bilresa på 3 härliga timmar så kom vi fram till ett soligt Tällberg där vi under första dagen fick besök av Per Kristensson, psykologiprofessor och föreståndare för CTF i Karlstad. Fokuset denna dag var på kunden och kundresor och Per gick igenom flera olika modeller som man kan använda sig utav.

Under dagen så satt vi i grupper där varje grupp fick arbeta med ett företag (min grupp hade Karlstads Energi) där vi fick testa dessa modeller på företaget. Några av modellerna som vi fick lära oss ABC means-end chain och Kano-modellen som används för att sätta sig i kundens skor och se behov utifrån kundens perspektiv. Vi jobbade också en del med Blue ocean strategy där målet är att hitta en möjlighet för företaget att utveckla något som ingen annan har eller gör. 

Vi fick även testa att rita upp egna BOS-canvases i våra grupper med varierande resultat… 😄

Dag 2

Dag två fick vi ytterligare ett finbesök, denna gång av Klas Hallberg som är en tänkare och inspiratör som skrivit en mängd böcker om både arbetsliv och att vara människa. Han har också agerat husfilosof i radio och genomfört närmare 2000 föreläsningar i sin karriär. 

Fokuset låg även denna dag på kunden och Klas gick igenom liknande saker som Per tog upp dagen innan men på ett helt annat sätt och med mycket exempel från verkligheten. Det var extremt lärorikt och alla exempel gjorde att man kunde förstå och greppa det på ett helt annat sätt.

Under denna dag fick vi även (efter lite övertalning) en paus för att gå till en keramikbutik som låg i närheten.

Det var allt för denna gång! Tiden har verkligen rusat förbi och nu är det bara en enda träff kvar innan vi är helt fullärda (😁) men ni har nog minst två inlägg till att se fram emot!

/Mirela