Arvika Nyheter

Om Arvika Nyheter

Arvika Nyheter är en tre-dagars tidning som kommer ut måndagar, onsdagar och fredagar. Arvika Nyheter rapporterar dagligen på arvikanyheter.se om de senaste lokala nyheterna från Arvika och Eda.

Upplagan är 8 300 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Linus Carle.

Historia

Första numret av Arvika Nyheter kom ut 26 januari 1895 på initiativ av A.G. Larsson och C. Pfeiffer. Chefredaktör blev den rappe och verbale journalisten från Arvika Allehanda, den blott 31-årige Manne Hammargren.

Författaren Wilhelm Moberg var redaktionssekreterare vid tidningen under tre månader 1922.

Efter ett par ägarbyten blev den från början vänsterorienterade tidningen liberal, då ett ägarkonsortium av Arvikabor tog över den 1952. Den köptes 1962 av NWT-koncernen och blev då obunden moderat.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Arvika Nyheter och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Arvika och Eda kommuner varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

16 000

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

96 200

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i Arvika Eda

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Arvika och Eda kommuner.

Arvika Nyheters läsare och sajtbesökare

Arvika Nyheter läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia