Dalslänningen

Om Dalslänningen

Dalslänningen är en två-dagars tidning som kommer ut tisdagar och fredagar. Med en hushållstäckning på 82 procent i Bengtsfors och Dals-Eds håller Dalslänningen samhället uppdaterade om lokala nyheter. Dagligen rapporterar tidningen på dalslanningen.se.

Upplagan är 5 500 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Sofie Borg.

Dalslänningens fastighet.

Historia

Bengtsfors-Tidningen startades 1925, i blygsam skala av entreprenören Ernst Pehrsson, som en lokal informationskanal i ett ganska tidningsfattigt Dalsland.

Succén lät inte vänta på sig. Efter ett par år blev den tidningen Dalslänningen som alltsedan starten varit politiskt obunden. 1930 sålde Pehrsson tidningen till Waldemar Skoglund, en tidigare svensk riksdagsstenograf som då var bosatt i Chicago. Waldemar Skoglund och senare sonen Gordon utvecklade med hårt arbete Dalslänningen till landskapets dominerande tidning som skrev om små och stora händelser varje tisdag och fredag precis som nu.

Skoglunds drev tidningen ända till 1985 då sedermera riksdagsmannen Stig Bertilsson tog över den. 2009 köptes Dalslänningen av dess nuvarande ägare Nya Wermlands-Tidningen.

Tidningen har en rekordhög hushållstäckning, över 80 procent i kommunerna Bengtsfors och Dals-Ed, och i Färgelanda sker en kontinuerlig utveckling. Dalslänningen är ett viktigt annons-, nyhets- och debattforum för dalslänningarna.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Dalslänningen och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Bengtsfors kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

10 100

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

55 200

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i Bengtsfors

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Bengtsfors kommun.

Dalslänningens läsare och sajtbesökare

Dalslänningen läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia