Filipstads Tidning

Om Filipstads Tidning

Filipstads Tidning är en två-dagars tidning som kommer ut tisdag och fredag. Filipstads Tidning rapporterar dagligen på filipstadstidning.se om de senaste lokala nyheterna från Filipstads kommun med omnejd.

Upplagan är 2 700 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Filip Kowalski.

Historia

Den 6 september 1850 utkom det första numret av Filipstads Tidning, som då hette Filipstads stads och Bergslags Tidning. F G Delphin hette upphovsmannen som regelbundet – en gång i veckan – gav ut den.

Sedan den dagen har tidningen utkommit utan uppehåll – något som få svenska tidningar kan visa prov på.

Detta kan man till stor del tacka Delphins hustru Charlotta för. Hon blev nämligen änka på 1860-talet, men fortsatte oavbrutet att ge ut tidningen en gång i veckan.

Hon gifte sig sedermera med typografen Jacob Florén – men han dog endast 46 år gammal 1876 och Charlotta blev återigen änka. Men hon behöll tidningen ända fram till 1894 då boktryckare C A Berg köpte den av henne.

I hela 35 år var tidningen ortens enda, men med tiden kom det konkurrenter och vid sekelskiftet var det som mest 3 tidningar som gavs ut samtidigt. Folkmängden var då i Filipstad 3 600. 1958, ändrades tidningens långa och krångliga namn helt enkelt till Filipstads Tidning genom direktör Einar Lidbergs försorg.

NWT-koncernen tog 1960 över tidningen. Detta förde med sig en del tekniska förändringar som bl a innebar att den 1965 började att tryckas i Karlstad.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Filipstads Tidning och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Filipstads kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Längre ner på sidan visar vi läsarprofil på Filipstads Tidnings läsare.

Besökare

Unika besökare

3 800

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

24 100

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i Filipstads kommun

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Filipstads kommun.

FTs läsare och sajtbesökare

Filipstads Tidning läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020. Antal unika webbläsare per vecka. 

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia