Fryksdalsbygden

Om Fryksdalsbygden

Fryksdalsbygden är en två-dagars tidning som kommer ut tisdagar och fredagar. Fryksdalsbygden rapporterar dagligen på fryksdalsbygden.se om de senaste lokala nyheterna från Sunne kommun med omnejd.

Upplagan är 2 000 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Dan Enwall.

Historia

Fryksdalsbygden i sin nuvarande form är koncernens yngsta tidning. Första numret utkom mitt under brinnande krig – närmare bestämt 1941!

Tidningen hade då funnits i olika skepnad, med vissa avbrott, i ett hundratal år.

Sedan starten 1941 har Fryksdalsbygden av olika anledningar haft kopplingar till tidningar i Kristinehamn. Senast då tidningen blev dotterbolag till Nya Kristinehamns-Posten 1973. Fryksdalsbygden förvärvades sedan av NWT 1990.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Fryksdalsbygden och våra andra kanaler!

Vi är mediet där du når flest personer i Sunne kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Längre ner på sidan visar vi läsarprofil på Fryksdalsbygdens läsare.

Besökare

Unika besökare

3 400

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

21 700

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd print i Sunne

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Sunne kommun.

Fryksdalsbygdens läsare och sajtbesökare

Fryksdalsbygden läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia