Mariestads-Tidningen

Om Mariestads-Tidningen

Mariestads-Tidningen är en fem-dagars tidning som kommer ut måndag till fredag. Dagligen uppdateras mariestadstidningen.se med lokala nyheter från Mariestad, Töreboda och Gullspång/Hova. MT är en av landets äldsta morgontidningar och grundades redan 1817.

Upplagan är 9 800 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Karin Eriksson.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Mariestads-Tidningen och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Mariestad, Gullspång och Töreboda kommuner varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

28 600

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

196 000

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i A-region 40

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: A-region 40, Mariestad, Gullspång och Töreboda kommuner.

Mariestads-Tidningens läsare och sajtbesökare

Mariestads-Tidningen läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020. Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia