Nya Kristinehamns-Posten

Om NKP

Nya Kristinehamns-Posten är en tre-dagars tidning som kommer ut måndagar, onsdagar och fredagar. Dagligen uppdateras sajten nkp.se med lokala nyheter från Kristinehamn med omnejd.

Upplagan är 5 900 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Maria Andersson.

Historia

Nya Kristinehamns-Posten startades 1884 av läroverkskollegan, Kristian August Grundel. Han hade svårt att hitta kanaler för sina debattartiklar och för kunna debattera i den utsträckning han ville, startade han helt enkelt en egen tidning. Den första upplagan utkom i endast några hundra exemplar, men tidningen gick bra och den växte snabbt från vecko- till tre-dagarstidning.

Familjen Grundel behöll tidningen i sin ägo ända fram till 1990 då Nya Wermlands-Tidningens AB köpte den tillsammans med Fryksdalsbygden.

I september 1998 flyttade Nya Kristinehamns-Posten in i nya och moderna lokaler på Kungsgatan 40 i Kristinehamns centrum.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Nya Kristinehamns-Posten och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Kristinehamns kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

10 900

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

77 800

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i Kristinehamn

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Kristinehamns kommun.

Nya Kristinehamns-Posten läsare och sajtbesökare

Nya Kristinehamns-Posten läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia