Nya Lidköpings-Tidningen

Om NLT

Nya Lidköpings-Tidningen är en oberoende liberal morgontidning, som i sin pappersupplaga kommer ut tre dagar i veckan: måndagar, onsdagar och fredagar. Dagligen uppdateras NLT:s nyhetssajt med senaste nytt i utgivningsområdet

NLT grundades 1903. Upplagan 19 700 exemplar (enligt TS helår 2019), vilket innebär att NLT är den största tidningen i Skaraborg och den ojämförligt största i västra Skaraborg. Huvudredaktionen finns i Lidköping och tidningen har dessutom lokalredaktioner i Essunga, Grästorp, Götene och Vara, samt medarbetare i Skara.

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Calle Sundblad.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med NLT och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Lidköping kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

51 500

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

725 000

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: A-region 37, Lidköping och Skara kommun.

NLT läsare och sajtbesökare

NLT läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia