Nya Wermlands-Tidningen

Om NWT

NWT är Värmlands ledande nyhetsförmedlare och vårt mål är att alltid vara först med nyheterna som berör och engagerar. Vi planerar vårt nyhetsflöde för sajt och app och utvecklingen är positiv. Vår papperstidning kommer sex dagar i veckan.

Upplagan är 39 500 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör är Staffan Ander och ansvarig utgivare är Mikael Rothsten.

Tillsammans är NWT och VF ett av Värmlands starkaste medier med 122 000 unika läsare/dag i print och 205 000 kompletterat med print.

Historia

Nya Wermlands-Tidningen hette från början Wermlands Tidning då den kom ut för första gången den 4 januari 1837. Den var inte landskapets första tidning, men blev ganska snart den dittills största.

Redan 1774 var det en boktryckare vid namn Carl Fredrich Broocman som fick tillstånd till att ge ut en tidning. Nya Wermlands-Tidningen spridningsområde sträcker sig även över Värmland, Dalsland och Västerdalarna.

Genom åren har NWT-redaktionen haft ett antal olika boplatser. Den första tiden trycktes tidningen i Tingvallska gården, men flyttade strax till Wadströmska.

1865 vid den stora branden fick man som nödlösning trycka i en stuga ute på Hammarön. En permanent lösning blev det då man strax flyttade till hörnet Kungsgatan-Östra Torggatan.

Efter ännu en flytt 1890, kom tidningen 1951 till Herrgårdsgatan. I maj 1996 flyttades hela verksamheten över till det nya tidningshuset i kvarteret Härolden mittemot Karolinen.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med NWT och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i vår region varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vi är kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. När du annonserar i NWT syns du även tillsammans med VF. Därav presenterar räckviddssiffrorna nedan NWT och VF tillsammans.

Besökare

Unika besökare

197 000

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

2 119 000

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Så här stor andel i regionen kan ni nå med NWT och VF

Räckvidd unika personer som läser våra tidningar och/eller besöker sajterna. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Värmlands Län. Daglig räckvidd print och genomsnittlig veckoräckvidd digitalt.

Läsare NWT och VF

NWT och VF läsare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningarna och besökare på sajterna oavsett om det är samma personer.
Personer: Antal unika personer som läser tidningarna och/eller besöker sajterna. Samma person räknas bara en gång.
Print: Antal unika personer per dag som läser våra tidningar. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Riket.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia