Provinstidningen

Om Provinstidningen

Provinstidningen Dalsland är en tre-dagars tidning som kommer ut tisdagar, torsdagar och lördagar. Dagligen uppdaterar Provinstidningen sin nyhetssajt med senaste nytt i utgivningsområdet Åmål med omnejd.

Upplagan är 3 200 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Ove Rydh.

Historia

När Provinstidningen Dalsland startades 1911 av Axel R Olson, fanns redan konservativa Åmåls-Posten som dominerade tidning i Åmål. Axel R Olson var liberal lokalpolitiker och starkt engagerad i nykterhetsrörelsen, vilket avspeglades i Provinstidningens åsiktsspalter. Under ett halvsekel kämpade de två tidningarna om läsare och annonsörer.

Provinstidningen blev så småningom den större tidningen och 1958 kunde Åmål-Tidningen (Åmåls-Posten hade bytt namn 1927) inte längre fortsätta verksamheten. Under några år fortsatte emellertid ÅT att publiceras som ett par lokalsidor i NWT.

Som ensam lokaltidning har Provinstidningen sedan dess en helt dominerande ställning i Åmålsområdet.

Provinstidningen Dalsland var i grundarfamiljen Olsons ägo till 1976. Då övertog Sune Tholin genom sitt bolag Tholin & Larsson-Gruppen AB tidningen och PD blev partipolitiskt obunden. Tholin har därefter varit tidningens ledning.

Efter ett kort mellanspel med Alingsås-Kurirens Förvaltnings AB som delägare, såldes Provinstidningen Dalsland 2013 till Nya Wermlands-Tidningen AB.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Provinstidningen och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Åmåls kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

6 900

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

57 000

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i Åmål

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Åmåls kommun.

PDs läsare och sajtbesökare

Provinstidningen läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Källa: Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia