Säffle-Tidningen

Om Säffle-Tidningen

Säffle-Tidningen är en tre-dagars tidning som kommer ut tisdagar, torsdagar och lördagar. Varje dag uppdateras saffletidningen.se med de senaste lokala nyheterna från Säffle, Åmåls och till viss del Grums och Årjäng med omnejd.

Upplagan är 4 100 ex (enligt TS helår 2019).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Claes Österman.

Historia

Den 1 november 1894 utkom Seffle-Tidningen med ett första provnummer. Det var inte bara första numret av den tidningen utan även första numret av en lokaltidning i Säffle någonsin. Men när väl Johansson vågat sig på projektet, var en konkurrent – Seffle-Posten – ute i tryck redan tre veckor senare!

Dock lyckades Seffle-Postens C.A. Fahlgren och hans två reportrar hålla konkurrenten stången endast i några få månader innan de fick se sig besegrade.

Näste konkurrent blev Wermlands Läns Annonsblad och den lyckades så bra att den köpte upp Seffle-Tidningen 1902. Namnet behölls, men som nye ägaren och boktryckaren C.A. Berg uttryckte det i första numret: ”andan, innehållet och formatet äro Annonsbladets…

1925 skedde ytterligare en sammanslagning – det nya namnet blev en kombination av de två tidningarna samtidigt som stavningen ändrades: Säffle-Tidningen Västra Värmland blev det nya.

Det är än i dag tidningens fullständiga namn, eftersom det behölls då Nya Wermlands-Tidningen gick in som ny ägare 1944.

Räckvidd och läsarprofiler

Nå fler med Säffle-Tidningen och våra andra kanaler!

Vi är huvudmediet där du når flest personer i Säffle kommun varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.

Besökare

Unika besökare

6 000

unika besökare/webbläsare per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Sidvisningar

33 500

sidvisningar i snitt per vecka.

Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.

Räckvidd i Säffle

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: Säffle kommun.

STs läsare och sajtbesökare

Säffle-Tidningen läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.

Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier

Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.

Illustration:
 effekten av nyhetsmedia