Om SLA
Skaraborgs Allehanda – SLA i dagligt tal – är den ledande sexdagarstidningen i det gamla Skaraborgs län. SLA bevakar det lokala nyhetsflödet i Skövde, Tibro, Hjo, Karlsborgs kommuner. Papperstidningen kommer ut måndag-lördag, varje dag uppdaterar SLA nyhetssajten med de senaste lokala nyheterna.
Upplagan är 16 000 ex (enligt TS helår 2019).
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Peter Henriksson.
Räckvidd och läsarprofiler
Nå fler med SLA och våra kanaler!
Vi är huvudmediet där du når flest personer i Skövde, Karlsborg, Tibro och Hjo kommuner varje dag och dessutom i ett lokalt sammanhang. Vår styrka ligger i att vi är lokala. Lokala nyheter, lokalt familjematerial, lokala krönikörer, lokala teman och annonser. Vi är också kända för att ha ett starkt lokalt engagemang, vilket bidrar till att du syns ihop med ett varumärke som har högt förtroende. Även annonserna är en del av nyhetsflödet och välkomnas av de allra flesta i morgontidningen. Läsarna har betalt för att läsa innehållet i tidningen och tycker om och förväntar sig annonser.
Besökare
Unika besökare
52 000
unika besökare/webbläsare per vecka.
Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.
Sidvisningar
317 000
sidvisningar i snitt per vecka.
Källa: Piano, 2020. Nyhetssajt och app.
Räckvidd

Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: A-region 39, Skövde, Karlsborg, Tibro och Hjo kommuner.
SLAs läsare och sajtbesökare

Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
Print: Antal unika personer per dag som läser tidningen. Samma person räknas bara en gång.
Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.
Källa: Sifo Orvesto 2019. Digitalt Cxense, feb-mars 2020.
Så här stor andel når vi i jämförelse med andra medier i regionen

Print SLA: Räckvidd unika personer som läser vår tidning. Samma person räknas bara en gång.
Print SLA och HT: Räckvidd unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.
Övriga medier: Räckvidd mäts enligt följande definition: TV, minst 30 minuter per dag. Radio, minst 5 minuter per dag.
Källa: Sifo Orvesto 2019. Område: A-region 39, Skövde, Karlsborg, Tibro och Hjo kommuner.
Nyhetsmedia ökar effekt på övriga medier
Enligt en färsk rapport från Group M, världens största medieinvesteringsgrupp, skulle den genomsnittliga annonsören driva mer försäljning om den hade en större andel av nyhetsmedia med i sin mediemix. Nyhetsmedia ger i genomsnitt 1,9x tillbaka i vinst på din medieinvestering, vilket är högre än andra räckviddsmedier såsom TV och utomhusreklam. Nyhetsmedia i form av print- och displayannonsering ökar också effekten på övriga kanaler som bland annat Google Ads och sociala medier.
