Ny sajt och en helhetsleverantör inom marknadsföring

Nyligen har NWT Media lanserat den nya sajten nwtmedia.se och bakom sajtstruktur, sökmotoroptimering och prestandaanalys är det samarbetspartnern Viva Media – en av Nordens största fullservicebyråer– som ligger bakom. Samarbetet har också skapat en bredare plattform med fler kanaler för annonsering och marknadsföring för NWT Medias företagskunder.

Viva Media är specialiserade inom digital marknadsföring och sedan juli 2019 har NWT Media varit delägare i verksamheten. Genom delägarskapet kan NWT Media erbjuda sina företagskunder samma hjälp som de fått med den nya sajten, så som SEO, sajtstruktur och prestandaanalys, men också flera andra tjänster inom digitala kanaler och sociala medier.

Från fler olika webbsidor till en gemensam

Innan arbetet med den nuvarande sajten påbörjades hade NWT Media flera olika medieportaler där fokus var information till företagskunderna. Tanken med den nya sajten var att slå ihop de tidigare medieportalerna samtidigt som informationom hela koncernen skulle tillgå. Under projektets gång har de arbetet med Joachim Almeke, SEO manager, från Viva Media.

– Det var ett strategiskt beslut vi tog tillsammans att samla allt på ett ställe och göra en logisk struktur efter sökbeteende. Det är lyxigt när man kan börja om på nytt så som vi gjort nu och ju mer information man kan samla på samma ställe desto enklare är det att få synlighet, berättar han.

Steg ett i projektet var att Viva Media tittade på de sökord som var mest användaför de tjänster som skulle synas på nwtmedia.se. Exempelvis tittade de på vilka google-sökningar som var vanligast gällande annonsering och marknadsföring, och byggde sedan en meny och struktur efter vad de kommit fram till i analysen.

Ta upp nyckelord och nyckelfrågor

När grundstrukturen var satt började NWT Media ta fram design och kodning via sitt utvecklingsteam. Parallellt med design och kodning fick de också i uppdrag att ta fram textinnehåll för varje landningssida, baserat på tidigare sökordsanalys.

Joachim förklarar:

– För att synas högt upp på det organiska sökresultatet är det viktigt att fånga både struktur och textinnehåll som tar upp de nyckelord och nyckelfrågor som potentiella kunder vill veta svaret på.

Den sista delen var att göra en prestandaanalys, det vill säga att se till så att sidan laddar snabbt både på datorn men framförallt i smartphonen.

– De flesta använder en smartphone idag och den har inte samma uppkopplingshastighet som en desktop, därför är det viktigt att anpassa sajten så den fungerar bra på de mobila enheterna. Vi vet ju själva att det inte är många sekunder vi ger en sida för att ladda, innan vi byter till nästa. Vi kikade exempelvis på bildstorlekar och att webbhotellet låg på en bra server. Sedan gjorde NWT Medias team de tekniska åtgärder som behövdes efter rekommendation från oss.

Vilka är de vanligaste fallen ni har när det gäller webbsidor?

– Det är många som har en gammal sida och som tror att man kan fixa iordning den lätt. Men en webbsida lever i tre till fyra år, sedan kommer det nya tekniker så någon gång måste man göra om allting från början. Det är också en del som tror att man kan trycka på en knapp och sen få synlighet på google men man behöver förtjäna sina synlighet, avslutar Joachim Almeke.