Tips till dig som ska annonsera genom display

Displayannonsering är ett av de mest effektiva sätten att nå din målgrupp och öka försäljningen. För att få ut det mesta av din kampanj är det viktigt att den ser tilltalande ut och engagerar kunden. I detta blogginlägg delar vår annonsproducent Lena med sig av några tips på hur du ska tänka i utformandet av din annons.

”Börja med att fundera på vad målet med din marknadsföring är. Vill du annonsera om att du har kanonpris på en vara, att du ska rekrytera eller visa att ditt företag erbjuder sina tjänster? Vi hjälper dig med rådgivning och produktion av dina annonser för att ditt budskap ska nå fram till dina kunder”

– Lena, Annonsproducent.

Vill du ha hjälp med din annonsering? Klicka här för att kontakta oss >>

Några saker som man bör tänka på:

  1. Ett budskap – en annons: När det kommer till digital annonsering tävlar du om besökarens uppmärksamhet. Därför är det viktigt att snabbt fånga kundens intresse, fokusera därför på att din annons ska innehålla ett tydligt budskap. Här är det en fördel om budskapet är kort och beskrivande så kunden enkelt förstår vad annonsen handlar om.
  2. Följ din grafiska profil: För att skapa varumärkesigenkänning bör dina annonser konsekvent följa din profil. Detta skapar en röd tråd i ditt marknadsföringsmaterial och bidrar till igenkänning hos kunden och ditt företag upplevs som professionellt och trovärdigt. Har du ingen grafisk profil eller är det dags att uppdatera? Hör av dig så hjälper vi dig >>
  3. Designval: Färg och form tillsammans med ditt budskap är a och o för att du ska nå fram i mediebruset. Färgen kan användas för att ge en kontrast i annonsen som skapar nyfikenhet eller navigera läsaren. Ett bra exempel är en stark färg som lockar kunden att klicka sig vidare och läsa mer om ditt erbjudande eller företag. Du kan även använda bilder för att förstärka ditt budskap eller nå ut till en viss målgrupp. 
  4. En Call-To-Action knapp: Det är bra att ha med en tydlig uppmaning i din annons. Berätta för kunden vad du vill att den ska göra. Det kan vara till exempel en uppmaning att boka biljett, söka ett jobb eller köp nu!

Glöm inte detta!

När du annonserar digitalt är det viktigt att du har en landningssida som är uppdaterad och relevant. Kom ihåg att hålla den röda tråden, låt utformningen på annonsen gå hand i hand med din hemsida och dina andra kampanjer. Läs mer om fördelarna med att ha en grafisk profil här >>

Tycker du att det känns krångligt? Hör av dig till oss så hjälper vi dig med din annonsering. Vi guidar dig i din mediestrategi, både digitalt och i print, från idé till produktion. För att du på bästa sätt ska nå ut med effektiv, smart och heltäckande marknadsföring.

Skicka ett mail så hjälper vi dig!