Räckvidd – grunden för lyckad platsannonsering

Har du som arbetsgivare svårt att hitta rätt kompetens? Rekrytering kan idag vara en utmaning och det är svårt att hitta rätt kandidat för jobbet som efterfrågas. Vi har därför frågat vår expert Mia Siljelo om hon kan dela med sig av sina erfarenheter och några tips om hur du kan tänka när det kommer till platsannonsering. Trevlig läsning!

Mia Siljelo, Account Manager på NWT Media

Mia Siljelo, Account Manager NWT Media

Vi vet att det är svårt att rekrytera idag, det kan kosta mycket pengar och ta lång tid. Därför är det viktigt att nå ut till dem som kan tänkas passa för jobbet. Idag är det många som kan tänka sig att byta jobb men som inte är aktivt sökande.

Ungefär sju av tio är passiva sökande och nio av tio är öppna för att byta jobb om rätt tjänst dyker upp (läs rapporten här). Genom att platsannonsera i nyhetsmedia ökar således chansen att hitta rätt kandidat då du även når ut till de passiva arbetssökande. I våra kanaler når du i snitt 60 procent av befolkningen i valt område. Att synas i lokal nyhetsmedia tenderar även att öka företagets förtroende och vilket i sin tur kan stärka arbetsgivarvarumärket.

Vi har arbetat med platsannonsering hos oss på NWT Media ett bra tag och vet att det fungerar. Den senaste tiden har vi sett ett ökat intresse för rekrytering och platsannonsering i nyhetsmedia vilket har gjort att vi har valt att tydliggöra fördelarna med platsannonseringen och paketerat produkten på ett tydligare sätt i form av Jobbtips! Läs mer om det här >>.

Tre tips till dig som ska platsannonsera

  • Använd en bild på personer som arbetar på företaget i platsannonsen. Människor gillar personliga budskap och vill gärna bilda sig en uppfattning om hur en arbetsplats kan vara. En bra grej är också att spela in en film där man intervjuar någon som jobbar på arbetsplatsen och som berättar hur det är.
  • Ha koll på arbetsbeskrivningen. Vad förmedlar texten i annonsen? Ringar beskrivningen in behovet och är det tilltalande för den typ av person ni vill anställa? Annars kan det vara läge att ändra.
  • Välj kanal med omsorg. Kanalvalet är avgörande för hur många ansökningar ett företag får in. Det är en viktig faktor som många inte tänker på, genom att annonsera med bred räckvidd säkerställer du att du når fler möjliga kandidater och ökar möjligheten att hitta rätt kompetens.

Vill du ha hjälp med din platsannonsering? Hör av dig!