Kundcase: Roséns Blommor

”Jag säljer blommor – marknadsföringen får experterna ta hand om”

Den personliga kontakten och kunskapen.
Det var de främsta orsakerna till varför Nicklas Rosén, vd för Roséns Blommor i Vara, valde NWT Media som mediepartner när han ville utveckla företagets marknadsföring.

Roséns Blommor i Vara är ett företag med lång tradition. Företaget startade redan 1922 av Nicklas farfar, Gunnar Rosén. Nicklas pappa och farbror drev sedan företaget vidare innan det var dags för Nicklas att ta över. I dag har företaget nio anställda, några fler under högsäsong.

Efter att tidigare ha annonserat i print och direktreklam, började Nicklas fundera över hur företaget kunde nå fler kunder, hur skulle företagets marknadsföring utvecklas? Men han behövde hjälp av experter. Valet föll naturligt på NWT Media, där NLT ingår, ett mediehus som han tidigare haft mycket kontakt med.

Nicklas Rosén, vd för Roséns Blommor i Vara
Nicklas Rosén, vd för Roséns Blommor i Vara

Personliga möten

Det personliga mötet med sin medierådgivare, Camilla Bergström, är något han återkommer till.

– Jag får regelbunden återkoppling från Camilla och jag känner att hon har god omvärldsbevakning. Jag får bra råd och samarbetet fungerar mycket bra.

För Nicklas var det viktigt att ta extern hjälp när det gäller marknadsföringen.

– Jag säljer blommor, marknadsföringen får experterna ta hand om.

I sin första kontakt med NWT Media redogjorde Nicklas för Roséns Blommors behov.

– Vi har en hemsida och vi vill att så många som möjligt ska hitta till oss. Hemsidan är ju vårt ansikte utåt.

I samråd med Camilla föll därför valet på SEO.

– Google är en viktig källa till köp för konsumenter, så vi kom fram till att just SEO passade Roséns Blommor bäst. Ett bra SEO-arbete gör att företaget hamnar högt i sökresultatet på Google, vilket stärker kundens varumärke samt ökar konkurrensfördelarna, förklarar hon.

Trafik

+126%

ökad trafik jämfört med motsvarande tid föregående år.

Resultat

Det visade sig vara ett lyckat val. Roséns Blommor har ökat sin trafik till hemsidan med 129 procent jämfört med motsvarande tid föregående år.

Nicklas har planer på att utveckla sin marknadsföring och vill satsa mer digitalt.

– Det sker ju en ständig utveckling och det gäller att hänga med, konstaterar han.

Nicklas betonar att NWT Media har helheten för all marknadsföring och att det är en mediepartner att ha stort förtroende för.

– Jag kan absolut rekommendera andra företag att anlita NWT Media.