Arbetsresa till Polen – DEL 1

Hej! Vi traineerna på NWT media startade vår resa i slutet av augusti, men året börjar nu närma sig sitt slut och 4 månader har gått så snabbt. Hur går det för er med julförberedelser? Hoppas det går bra 🙂

Förra månaden skrev Mirela som är en traineekollega till mig, ett intressant inlägg om Higher Ambitions utbildningsmodul 2 som ägde rum i Dömle Herrgård. Ni kan läsa det här om ni är nyfikna. Nu är det jag, Ho, igen som sitter vid tangentbordet och skriver det här inlägget. Vi hade ingen utbildning i denna månad, men jag och tillsammans med min avdelning hade en annan rolig grej. Titeln beskriver det väldigt väl – en arbetsresa till Polen! Jag kommer skriva 2 olika inlägg om det.

• Del 1 – Lite om resan, 2 dagar i Schibsted
  • Del 2 – Stadstur, Julmarknad

NWT koncernen samarbetar med olika företag från olika branscher. Ett av dessa företag är Schibsted Tech Polska som befinner sig i Gdansk, Polens sjätte största stad. Senast NWT besökte Gdansk var före pandemin och nu var det dags att åka igen 🙂 Vi åkte till Polen måndagen den 21:a November, och kom tillbaka torsdagen den 24:e November. Vi var 10 personer som åkte till Gdansk. Hela Teknisk Utvecklingsteam, Sandra som jobbar som analys och insiktschef på analysavdelning och Sara som jobbar som Vice VD på NWT Gruppen AB.

Första dagen gick åt till att resa, så inget arbete hanns med. Vi samlades utanför NWT-huset på morgonen och vi åkte till Gardermoen flygplats i Oslo med buss, som min chef Daniel har bokat. Därifrån flög vi till Gdansk. Exakt tid kommer jag inte ihåg men det var redan kväll när vi landade i Polen. Vi åkte direkt till hotellet och checkade in där. Efter att alla har checkat in, så gick några av oss till julmarknad men jag kollade på en fotbollsmatch i hotellbaren med några kollegor som stannade där.

Hotell
Hotell som vi checkade in

Efter en liten paus hade vi ett gemensam middag på restaurangen som heter Swojski Smak. Maten där var jättegod!

Ett gemensam middag
Gemensam middag på Swojski Smak

Dag 2 & Dag 3 i Schibsted

Dag 2 började med en hotellfrukost. Efter frukosten samlades vi vid hotellentrén ungefär vid klockan halv 9 och sedan åkte vi tillsammans till Schibsteds kontor.

Olivia Star

Det tog ca 10~15 minuter att åka med taxi från hotellet till resmålet, en byggnad som heter Olivia Star. Byggnaden var otroligt hög. Något man inte kan hitta i Karlstad. Olivia Star har 35 våningar och är den högsta byggnaden i Gdansk enligt Google. Schibsted ligger på 21sta våning.

Frukost
En fin frukost som Schibsted erbjöd

Men vad gjorde vi i Schibsted?

Vi hade och har en digital möte med polska teamet varje dag, men några av oss inklusive mig själv har aldrig träffat dem fysiskt tidigare. Därför började vi dagen i Schibsted med att nätverka och lära sig varandra lite mer. Några korta dialog med olika personaler från Schibsted gav mig mer insyn om Polen och Polenteamet. Till exempel hur de jobbar och hur deras arbetsmiljö ser ut. Efter en liten stund satte vi oss i ett konferensrum och Daniel, Sandra och Sara visade deras powerpoint bilder och presenterade vilka de är, vad de har gjort i året och vilka planer som deras avdelning har för framtiden. Presentationer var på engelska, men det var ändå mycket spännande att lyssna på.

Gruppdiskussion
Diskussion i grupp
schibsted jungle restaurant
Djungel restaurang

Efter lunch på en djungel restaurang i Schibsted byggnaden hade vi en workshop i grupp och diskuterade hur vi kan implementera personaliseringen i framtiden. Personalisering är ett av de viktigaste målen för Teknisk Utvecklingsteam. Med hjälp av personalisering kan vi förbättra användarupplevelse genom att visa mer relevanta nyheter till våra prenumeranter. Därför är det viktigt att ha grundläggande plan och strategi om hur vi ska implementera personaliseringen. Många intressanta idéer har kommit fram under workshopen och det var väldigt lärorikt.

Dag 3 var en vanlig arbetsdag för oss utvecklarna. Utvecklarna satte vid datorerna i Schibsteds kontoret och jobbade med programmeringen som vanligt medan TPO team jobbade med deras uppgifter.

Detta var allt för detta inlägget, men stäng inte fönstret!! Här kan du läsa DEL – 2, som handlar om julmarknad och stadstur.