Kundcase: Apodent

Lokal marknadsföring för lokal tillväxt

Efter att ha arbetat på Läkarhuset i Karlstad i 27 år var det dags för Anette Ljunggren att flytta till hemorten Arvika och starta upp sin egen tandläkarklinik – Tandläkare Ljunggren (Apodent). Hon har tidigare använt sociala medier för att marknadsföra sitt företag, men missade en stor del av sin målgrupp som inte använder digitala kanaler.

Syfte: Bygga kundbas

Den största utmaningen för Apodent var att de startade en helt ny verksamhet utan befintlig kundbas. Hon behövde hjälp med att nå sina gamla kunder i Karlstad samtidigt som hon ville nå ut till nya kunder lokalt i Arvika. Syftet med marknadsföringen var därför att bygga kännedom om det nya företaget och driva in nya kunder.

Lösning

För att nå de befintliga kunderna i Karlstad och de nya potentiella kunderna i Arvika rekommenderade vi en mediemix som innehåller digital displayannonsering med geografisk styrning och printannonser. Vi riktade den digitala annonsen mot området västra Värmland och printannonsen gick i NWT, VF och Arvika Nyheter. På så sätt fick Apodent synlighet i de områden som var relevanta för deras verksamhet.

”Många är rädda för tandläkare och vi ville med annonsen visa upp en mjukare framtoning.”

Annonserna hade bilder på en leende Anette och hennes kollega Stina både print och digitalt för att väcka uppmärksamhet och skapa igenkänning. Medvetenheten om att många människor drar sig för att gå till tandläkaren på grund av rädsla hjälpte oss att sätta tonen för utseendet av annonserna. Vi valde att använda bilder med varm och välkomnande känsla. Den digitala annonsen hade även en knapp med uppmaning ”Läs mer här” som leder läsaren till deras hemsida.

Resultat

Klickfrekvensen på båda de digitala kampanjerna var hög vilket är positivt. De två digitala kampanjerna gav CTR (Click-Through-Rate) på 0,41% respektive 0,75%. Den andra kampanjen stack ut lite extra och gav 329 klick på tre dagar. Anette har själv märkt av att det nu är fler nya patienter i tidboken.

”Flera av de patienter som kommer säger att de läst om oss och sett annonsen i tidningen. De som går in själva och söker på nätet är den yngre målgruppen. Med en mediemix når jag både de yngre och de äldre, därför gav annonseringen genom NWT Media ett bra resultat. ”
– Anette Ljunggren

Sammanfattning

För Anette har fler bokningar och telefonsamtal blivit ett kvitto på att den senaste kampanjen varit lyckad. Genom att välja en digital kampanj i kombination med sin printannons fick kampanjen en stor räckvidd och nådde en bred målgrupp. Dessutom kunde vi genom digital annonsering mäta klickfrekvens, något som inte är möjligt om kunden endast valt att gå med printannons.

Printannons
Digital annons

Hör av dig om vill ha hjälp eller tips på hur du kan jobba med din marknadsföring!