Sedan många år tillbaka har Visit Dalsland och NWT Media ett nära och uppskattat samarbete kring Dalslandsmagasinet. Det ges ut i tre språkversioner årligen och distribueras i 50 000 exemplar.
Visit Dalslands uppdrag är att utveckla och marknadsföra Dalsland som en attraktiv och hållbar destination i framkant, för att stärka besöksnäringen.
– Det här är ett riktigt fint exempel på ett långsiktigt och lokalt samarbete. Vi på NWT Media får vara en partner för både form, produktion och annonsaffär, säger Anna Närman, Grafisk formgivare.




Bakgrund
Visit Dalsland har arbetat med Dalslandsmagasinet i över ett decennium, och formatet har visat sig vara både hållbart och uppskattat.
– Det finns en lång tradition bland turistdestinationer att ha en rejäl broschyr att dela ut på mässor, hotell och turistbyråer. Även i dagens digitala värld är den här typen av trycksak fortfarande ett viktigt verktyg och något våra gäster förväntar sig, säger Emma Augustsson, från Visit Dalsland.
– För oss har det fallit sig naturligt att göra en turistbroschyr i magasinform. Vi lägger tyngd på bilder, artiklar och berättande. Det uppskattas mycket och vi får ofta beröm från branschkollegor runt om i Sverige, fortsätter Emma.
Uppdrag
När Visit Dalsland planerade årets magasin fanns mycket av innehållet redan på plats. Däremot behövde de stöd i nästa steg med hela produktionsledet, från grafisk form och layout till annonsförsäljning och kontakt med tryckeri.
– Vi är själva duktiga på att ta fram innehåll i form av text och bild, men vi saknar resurser att sköta annonsförsäljning, grafisk produktion och tryck. NWT Media stöttar oss år efter år och gör det möjligt för oss att producera vårt magasin, berättar Emma.
Resultat
– Dalslandsmagasinet är ett resultat av år av mycket gott samarbete. Vi har arbetat fram bra rutiner med fin kommunikation som känns trygg och lättarbetat. NWT Medias proffsiga team levererar ett imponerande annonsarbete, och samarbetet med deras grafiska formgivare Anna Närman är en ren fröjd. Hon har alltid ett öppet sinne, ger oss alltid mer än vi ber om och gör att vårt formspråk och visioner får liv på bästa sätt. Vart vi än kommer får vi alltid många komplimanger för vårt vackra magasin, avslutar Emma.
Inspirerad?
Hör av dig! Vi vill gärna veta vad du skulle vilja ha hjälp med.


Se några av våra andra kundcase
- Grafisk profil till HandelsgalanKarlstad Handel startar en ny handelsgala i Karlstad. De hade ett behov av att skapa igenkänning och förmedla känslan genom visuella element.
- Kundcase: Matt-Temas flytt lockade kunderMatt-tema stod inför en flytt till ny lokal och var i behov av att marknadsföra detta. Både utförsäljning och ny adress skulle kommuniceras.
- Kundcase: Ny dräkt för hembygdsföreningenLäs om hur Brunskogs hembygdsförening stärkte sin varumärkesidentitet med en ny grafisk profil.