Sofia och Mikaela Zaring tog med lång erfarenhet inom företaget över Håells Mattor för tre år sedan. I samband med skiftet omvandlade de företaget till en renodlad Matt-Tema-butik. Redan då samarbetade de med oss på NWT Media och fick då hjälp av vår Copywriter Lovisa Sonesson att berätta om ägarbytet via en sponsrad artikel (även kallad nativeannons).
Under 2024 tog företaget ett nytt steg och bytte lokal på Våxnäs och ett nytt behov av marknadsföring uppstod.
Nativeannons
En nativeannons är ett kraftfullt verktyg för att informera om din verksamhet eller dina produkter.
Genom nativeannonsering kan du kommunicera de mervärden ni erbjuder, öka kännedomen om era produkter och engagera både befintliga och potentiella kunder. Detta skapar möjlighet att bygga relationer och stärka ert varumärke.
Uppdrag
När Matt-Tema skulle flytta sin butik till en ny adress stod de framför två utmaningar. Att tömma den befintliga butiken och att locka besökare till den nya lokalen. Till sin hjälp har de haft vår Account Manager Pontus, som tidigare samarbetat nära företaget under det senaste året.
Beställningen resulterade i en flyttrea-kampanj och en öppningskampanj samt ibladning av Matt-Temas kundtidning i NWT, VF, Säffle-Tidningen och NKP. Kundtidningen fanns även som bilaga i NWT:s och VF:s e-tidning.
– Vi har fått jättefin respons på våra kampanjer. Vi är extra nöjda med att vi kan få hjälp med allt hos Pontus och NWT Media. Först tänkte vi skicka ut vår kundtidning via direktreklam men när vi fick reda på att vi kunde blada i flera tidningar hos NWT Media och få ut vår kundtidning på det sättet så kändes det väldigt bra och smidigt, säger Sofia.
Lösning
Printannonsen om flyttrea gick varje vecka under hela sommaren. Den digitala annonsen om flyttrea gick varannan vecka under hela sommaren. Det var samma budskap som gick ut både i print och digitalt.
När flytten hade genomförts, gick annonsen om öppningskampanjen två gånger i print och en kampanjperiod digitalt – samma budskap både i print och digitalt.
Resultat
Måndagen den 27 maj inleddes flyttrean, och efter det hade kunden en intensiv period utan en lugn stund.
– Under flyttrea-kampanjen hade vi till och med kö utanför vid öppning, vilket vi aldrig har varit med om innan! Det var också många som kom in i butiken och pratade om kundtidningen som bladades i flera titlar hos NWT Media. Idag, några månader senare, flyter det på i lagom tempo och de flesta har koll på att vi har bytt lokal, säger Sofia.
Displaykampanjerna hade ofta en hög klickfrekvens och låg sällan under 0,3 % i CTR (click-through-rate) Vilket är väldigt bra, då en CTR på 0,2 % kan räknas som ett bra resultat.
– Annonseringen via NWT Medias plattformar har varit ett viktigt verktyg för oss för att nå ut till både våra nuvarande och potentiella kunder. Samarbetet med NWT Media och Pontus har fungerat utmärkt. Vi hade ett behov av att synas och kommunicera ut både flyttrea och att vi skulle byta lokal, och det har Pontus löst galant, säger Mikaela.
Vill du ha hjälp med din marknadsföring?
Hör av dig till oss så kan vi prata vidare om vad vi kan hjälpa dig med.