Optimera din marknadsposition i spåren av coronaviruset

Har du koll på din marknadsposition?

När coronaviruset tog fart under våren 2020 visste vi väldigt lite hur världen och människors beteende skulle formas. Kollar vi tillbaka på året så har en hel del hänt på marknaden.

Fler företag har behövt anpassa sina affärer, utveckla nya kreativa och innovativa lösningar, vilket kan öppna upp dörrar för en ny marknad.

Är du en av dem som tagit ny riktning eller går i samma spår som innan pandemin? Oavsett vilken väg din affär har gått så blir det viktigt att göra en omvärldsanalys och varumärkesanalys för att avgöra vilken marknadsposition ditt företag har idag. Med nya konkurrenter, nya kunder och behov så står ditt varumärke förmodligen inte på samma plats som innan pandemin. Och med en ny marknad kommer en ny marknadsstrategi.

Vad är en marknadsposition?

När man analyserar sin varumärkesposition är det vanligt att man utgår från liknande frågor:

  • Vem är du?
  • Vad står du för?
  • Vad är unikt med ditt varumärke?
  • Vad är det du levererar?
  • Vem är kunden?
  • Var finns kunden?

Det handlar om att gå tillbaka till kärnan av din affär och den potentiella kunden. Ibland kan det vara nödvändigt att tänka nystart. Det kanske är läge att bygga varumärket på nytt och satsa på räckvidd så att många får kännedom för vem du är och vad ni levererar.

Genom att göra en analys kan du svara på nuvarande position men också kartlägga möjliga positioner som kan bli kursen för i vilken riktning ditt varumärke ska gå.

Att studera sin marknadsposition blir viktigt för att inte bli bekväm i ett gammalt tänk och ständigt fråga sig ”varför gör vi inga affärer?”. Marknaden är rörlig, mer än någonsin, i och med att nya varumärken dyker upp hela tiden med nya lösningar som kan tillfredsställa dina kunders behov på ett mer lönsamt sätt. Se då till att vara där kunden är och skapa kännedom.