Har du kort om tid, tight budget och tycker att det är lite för krångligt?
Genom att ta ett helhetsgrepp om din marknadsföring så spar du både tid och pengar. Här nedan kan du läsa våra 5 bästa tips på hur du kan tänka för att lägga en grund för din marknadsföringsplan.
Checkar du bara av punkt 1 och 2 så kan vi sköta resten! Hör av dig så hjälper vi dig.
1. Definiera
Börja med att:
- Bestämma syftet med dina kampanjer
Behöver du öka din försäljning? Bygga ett starkare varumärke eller få nya kunder? - Definiera vad du har för mål
När du sätter tydliga mål så är det lättare att följa upp om dina kampanjer är lyckade eller ej. Sätt så specifika mål som möjligt och de får gärna vara mätbara.
2. Fundera
Det är viktigt att ha koll på sin målgrupp när det är dags att börja planera kanalval och innehåll. Ställ dig dessa frågor när du ska ringa in din målgrupp:
- Vad vet jag om mina kunder?
(Ålder, kön, intressen och vart de bor) - Hur hjälper mina produkter/tjänster kunderna?
Hjälper du kunden att spara tid, löser problem eller kanske tillför vardagslyx? - Vart når jag mina kunder?
(Lokaltidningen, sociala medier, poddar/radio eller tv?)
När du svarat på dessa frågor har du en bra grund att stå på för att gå vidare till nästa steg.
3. Planera
När du har en tydlig bild av vad du vill uppnå med din marknadsföring så är det dags att börja planera.
- Hur ser ditt år ut?
Fundera på när du har hög/låg-säsong. Sätt en plan för dina kampanjer både inför och under säsongerna. Så att du blir det självklara valet när det är dags för köp. - Vad vill du säga?
Fundera på vilka budskap och kampanjer du vill hinna skicka ut under året.
Har du en tydlig plan så undviker du onödig stress inför till exempel vinterns shoppinghelger eller en eventfylld sommar.
4. Kombinera
Nu har du koll på din målgrupp och hur deras medievanor ser ut. Du vet även hur din vara/tjänst hjälper din kund och därmed vilka budskap du vill kommunicera genom dina kampanjer. Några av de kanaler och format du kan välja är:
- Displayannonser
Du får mycket stor räckvidd och kan kommunicera ut ditt budskap med både film, bild och text. - Tidningsannons
Du kan annonsera på flera sätt i papperstidningen. Bland annat nativeannonser. Det är en annons som liknar ett repotage. Du kan även ha traditionella annonser eller göra en helt egen kundtidning. - Sociala medier
Nå maximal bredd med din marknadsföring genom att komplettera din kampanj med sponsrade inlägg.
Vill du läsa mer om vad vi kan hjälpa dig med? Klicka här.
5. Bonustips: Delegera! Vi hjälper dig med din marknadsföring.
Det är du som sitter på kunskaper om ditt företag och vad era mål är. Men det kan vara en god ide att ta hjälp när det kommer till vilka kampanjer just ditt företag behöver för att nå era mål. Vi på NWT media erbjuder alltid en fri behovsanalys där vi går igenom nuläget för ditt företag och kan hjälpa dig med planeringen. Tillsammans lägger vi upp en plan som stärker ditt varumärke för att säkra framtida inkomster och sköter dina försäljningsdrivande kampanjer.