3 tips för en lyckad kampanj
Under sommaren har många av oss semester och det kan lätt bli att marknadsföringen blir vilande. Men i stället för att bromsa den är det ett gyllene tillfälle att utöka din marknadsföring. Många av dina kunder är mindre stressade, har mer tid för reflektion samt tid för att ta till sig nyheter och information under sommarmånaderna.
Få en bred räckvidd
Vill du öka varumärkeskännedomen och locka till dig nya kunder?
Då är displayannonsering ett bra format. Genom att synas digitalt på våra plattformar får du stor räckvidd och når en bred målgrupp. Du har möjlighet att nå både dina lokala kunder samt de som är på resande fot.
I digitala annonser används oftast en CTA-knapp (call to action) som länkar till din hemsida. I CTA-knappen bör det tydligt framgå hur du vill att läsaren ska agera. Uppmaningen ska utformas för att väcka nyfikenhet och ska visa vad läsaren får om man klickar sig vidare, till exempel; ”Sänk min elförbrukning”, ”Lär mig mer om…”. För att få ut maximal effekt av din displayannonsering är det viktigt att du sedan har din landningssida på hemsidan förberedd.
Skapa uppmärksamhet och få långa lästider
Vill du skapa engagemang och få lång tid med läsaren?
Då är nativeannonsering det rätta formatet. Den här typen av annonsering skapar ofta större uppmärksamhet och engagemang eftersom annonseringen smälter in på ett naturligt sätt i den redaktionella kontexten. Nativeannonsering är ett kommersiellt berättande som är uppbyggt likt en redaktionell artikel. Här handlar det om att skapa engagerande innehåll som lockar användare att interagera med din annons. Fokusera på fördelarna med dina produkter eller tjänster och tänk att texten ska tipsa, guida eller inspirera läsaren.
Våra läsare (alltså, dina kunder) besöker en nyhetssajt och är inställda på att läsa om lokala nyheter så är nativeannonsering ett otroligt bra sätt att få lång tid med din målgrupp.
Förstärk dina budskap
För att förstärka ditt budskap och nå maximal bredd med din marknadsföring kan du även komplettera din display- eller nativeannons med en kampanj i sociala medier. Genom att synas på flera ställen samtidigt, både i nyhetsmedia och med sponsrade inlägg på sociala medier, stärker du ditt budskap lokalt. Vi hjälper dig att utforma innehållet samt lägga upp kampanjen på önskade sociala medier!
Behöver du hjälp att sköta din marknadsföring medans du är på semester? Vi på NWT Media hjälper dig och ditt företag med marknadsföringen så kan du ta det lugnt i sommar!