Hur ska du annonsera i jul?

Tre tips som hjälper dig nå dina kunder!

Under shoppinghelgerna är det många som slåss om kundens uppmärksamhet. För att lyckas nå fram till dina kunder krävs en strategi bakom marknadsföringen, för att du ska nå fram till rätt målgrupp med rätt budskap.

Vi delar med oss av tre tips som du behöver tänka på för att få en framgångsrik kampanj i jul.

Vässa din strategi

En genomtänkt strategi är nyckeln till ett lyckat resultat.

Läs mer om strategi.

Öka din synlighet

Att ständigt dyka upp är grunden i all marknadsföring.

Läs mer om synlighet.

Fokusera på kvalité

Bygg relation med dina kunder så att du blir förstahandsvalet i nästa köp.

Läs mer om kvalité.

Vill du ha hjälp med din kampanj?

Vi hjälper dig!

1. Vässa din strategi

Se till att du har koll på din målgrupp, budskap och vilka kanaler som passar bäst för att nå dina mål. Det är viktigt att anpassa budskapet efter målgruppen och att innehållet även anpassas efter vilka kanaler det visas i. Det är viktigt att tänka en extra gång på vart dina annonser kommer att visas. För att vara säker på att ditt varumärke syns i en trygg och varumärkesstärkande kontext så är nyhetsmedia en bra kanal.

2. Öka din synlighet

Grunden i all marknadsföring är räckvidd och synlighet. För hur ska du kunna förvänta sig att kunderna kommer att välja dig i första hand och genomföra köpet om man inte exponerar varumärket och de produkter/tjänster som du vill sälja? Annonsering med maximal räckvidd erbjuds genom både displayannonsering på webben på våra 16 nyhetssajter och printannonser i våra tidningar. För att nå en bredare målgrupp så är det alltid bra att komplettera sina kampanjer genom sponsrade inlägg på sociala medier.

Vi jobbar med marknadsföring i digitala och lokala mediekanaler, vi guidar dig i din mediestrategi och hjälper dig med kanalval.

3. Fokusera på kvalité

Utöver räckvidd och synlighet så är det bra att fundera på varumärkesbyggande marknadsföring. Idag har vi en allt mer medveten konsument som ställer krav och förväntan på varumärken, det handlar inte bara om priset. Ett verktyg som är otroligt effektivt och som skapar ett större värde kring ditt varumärke är nativeannonsering. Något som är viktigt att tänka på med innehållsmarknadsföring är just innehållet. Våga tänka utifrån och in och fokusera på att innehållet behöver anpassas till mottagaren. Knepet är att lyfta verksamheten och dess expertis med läsarens intresse i fokus. Ett bra sätt att tänka att innehållet ska tipsa, guida eller inspirera.

För att lyckas med sin nativeannonsering räcker det oftast inte bara med en annons en gång. Vanligtvis måste du ha flera annonser för att nå bästa resultat, eftersom varumärkeskännedom inte sker över en natt. Det här annonsformatet lämpar sig bäst för att bygga sitt varumärke långsiktigt.

Vill du ha hjälp med din marknadsföring i jul? Vi hjälper dig med allt från mediestrategi, produktion och uppföljning.